1992_134_banner_finska.jpg
2012_20.jpg
1999_16.jpg
1992_134_banner_finska.jpg

osayksi


SCROLL DOWN

osayksi


Tarvitsen apuasi!

- Pikku-Pässi  

 

Fiskarsin museolla on kunnianhimoinen tavoite kunnostaa Suomen vanhin kapearaiteinen höyryveturi ajokuntoon ja luoda uusi elämys- ja oppimisympäristö Fiskarsin ruukkiin. Haluamme näin nostaa esille palan Suomen teollista historiaa. Lukuisat ihmiset ovat jo tukeneet hanketta eri tavoin. Suuri kiitos teille! Veturin kunnostus saatetaan päätökseen vuoden 2024 aikana jonka jälkeen Pikku-Pässi palaa kotikonnuilleen Fiskarsin museon 75-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

Pikku-Pässin kunnostushanketta voi tukea ostamalla Pikku-Pässi tuotteita Fiskarsin museon museokaupasta tai liittymällä museon vapaaehtoiseksi. Jos haluat tukea hanketta muilla tavoin ota yhteyttä Fiskarsin museoon.

2012_20.jpg

osakaksi


osakaksi


Rakkautta ja höyryä tuuma tuumalta

Nimi Pikku-Pässi
Maahantuoja Axel von Knorrings Tekniska Byrå
Valmistaja Krauss & Co. München Saksa
Valmistusnumero 2517
Valmistusvuosi 1891
Liikennöimisaika 1891-1952
Käyttöpaine11 atm
Kattilan tilavuus 0,6 m³
Tulipinta 9,97 m²
Hevosvoimia noin 30
Raideleveys 750 mm
Radan pituus n. 5,5 km

Fiskarsin museon esine nro.1174

 

LYHYT HISTORIA

Vuonna 1890 aloitettiin kapearaiteisen rautatien rakennustyöt Fiskarsin ruukin ja Pohjankurun sataman välillä. Elokuussa 1891 upouusi Krauss & Co.:n höyryveturi ajoi neitsytmatkansa ja tuli myöhemmin tunnetuksi nimellä Pikku-Pässi. Junaan kuului sekä yksinkertaisia tavara- että matkustajavaunuja. Pikku-Pässiä tarvittiin raaka materiaalin kuljettamiseksi rukkiin sekä valmiiden Fiskars tuotteiden, kuten aurojen viemiseksi Pohjankurun satamaan. Mutta ruukkilaiset ja Fiskarsin ruukissa vierailevat saivat myös matkustaa Pikku-Pässillä. Radalla liikennöitiin säännöllisesti kahdesti päivässä.

Viimeisen kerran Pikku-Pässin höyrypilli kuultiin radiossa 4. lokakuuta 1952. Kun työt loppuivat Fiskarsissa, sai Pikku-Pässi korvata Åminneforsin veturin, minkä jälkeen se päätyi Martinlaitoksen suureen romukasaan. Sieltä veturi pelastettiin Fiskarsin museolle vuonna 1959.

Vuosina 1959–2016 Pikku-Pässi seisoi ulkona Fiskarsin ruukissa. Veturi oli ilman suojaa, mikä johti sekä ruostumiseen että vahingontekoihin.

1999_16.jpg

osakolme


osakolme


Hyppää hankesuunnitelman kyytiin!

 

#pelastetaanpassi

Veturi ennen kunnostuksen aloitusta vuonna 2016.

Pikku-Pässi kunnostuksen aikana Jokioisissa.

 

Höyryveturin kunnostus

Vuoden 2016 lopussa Suomen vanhin säilynyt kapearaiteinen höyryveturi Fiskarsin Pikku-Pässi siirrettiin Jokioisille kunnostettavaksi. Restauroinnin päämääränä on veturin tuhoutumisen estäminen, ulkonäön palauttaminen alkuperäiseen asuun mm. värityksen suhteen sekä sen ajokuntoon saattaminen. Entisöijänä toimii höyrykoneiden asiantuntija Juha-Pekka Viitanen. Hän käyttää työssään perinteisiä materiaaleja, menetelmiä ja VR:n konepajan aikoinaan käyttämiä vanhoja työkaluja ja -välineitä. Työllään hän ylläpitää käsityötaitoja ja perinnettä kunnostaa höyrykoneita. Restaurointityö dokumentoidaan valo- ja videokuvaamalla.

Veturin kunnostus saatetaan päätökseen vuoden 2024 aikana, jonka jälkeen se palaa takaisin Fiskarsin ruukkiin. Kunnostusta on ollut mukana tukemassa taloudellisesti lukuisat säätiöt, yritykset ja yksityishenkilöt Kulttuurilahja-keräyksen myötä. Lämmin kiitos kaikille tähän mennessä osallistuneille!

Elämys- ja oppimisympäristö - Veturitalli
Fiskarsin museo haluaa välittää veturin ja kapearaiteisen rautatien tarinaa yleisölle ja tuleville sukupolville luomalla Fiskarsin Pikku-Pässin yhteyteen elämys- ja oppimisympäristön. Alkuperäinen ajatus oli restauroida vanhasta pajasta veturitalli ja luoda suurempi museokokonaisuus yläruukin Hammarbackenille. Haluttiin myös palauttaa osa kapearaiteista rautatietä ylä- ja alaruukin välille, niin että kävijät pääsisivät junan kyytiin. Viime vuosien useista yrityksistä huolimatta näille suuunnitelmille ei valitettavasti ole löytynyt tarvittavia edellytyksiä.

Tämänhetkinen tavoite on että Fiskarsin kotiseutuyhdistys, vuosina 2024-2025, pystyttää uudisrakennuksen, joka tulisi toimimaan veturitallina sekä elämys-ja oppimisympäristönä. Pyrkimyksenä on välittää tietoa Pikku-Pässin historiasta sekä elävöittämällä höyrytekniikkaa että opastusten ja digitaalisten sisältöjen kautta. Pikku-Pässi tulee olemaan nähtävissä veturitallin suurten ikkunoiden läpi myös silloin kuin oppaamme eivät ole paikalla. Tapahtumapäivinä haluamme antaa kävijöille mahdollisuuden tuntea savun- ja junaradan tuoksu sekä kuulla Pikku-Pässin höyrypillin ääni, kun veturi puskuttaa lyhyellä huoltoradallaan. Digitaalinen oppimismateriaali tulee koostumaan esimerkiksi audiosisällöistä, videoista tai peleistä, jotka ovat kävijöiden saavutettavissa kellon ympäri, ympäri vuoden. Elämys- ja oppimisympäristö tulee olemaan osa museon elävää historiaa teemaa ja on suunnattu kaikenikäisille kävijöille.

Pässin ystävät -vapaaehtoisryhmä
Veturin elävöittäminen ja huoltaminen tulee vaatimaan osaavia käsiä ja innostuineita harrastajia. Tätä varten on perustettu Pässin ystävät vapaaehtoisryhmä. Tähän mennessä ryhmän jäsenet ovat jakaneet tietojaan ja taitojaan museolle, josta olemme äärimmäisen kiitollisia. Kun Pikku-Pässi palaa ruukkiin ryhmän jäsenet pääsevät tosi toimiin. Haluamme siinä vaiheessa myös tarjota mahdollisuuden paikallisille nuorille osallistua toimintaan. Lue lisää museon vapaaehtoistominnasta ja siihen liittymisestä tästä.

Hankkeen työryhmä
Pelastetaan Pässi -hanketta hallinnoi Fiskarsin museo, jonka kokoelmiin veturi kuuluu. Museota ylläpitää Fiskarsin kotiseutuyhdistys ry. Hankkeen eteenpäinviemiseksi on perustettu työryhmä, jossa on museon työntekijöitä, kotietutuyhdistyksen edustajia sekä museorautateiden asiantuntijoita.

Hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Fiskars Groupin sekä Fiskars kyläseuran kanssa. Fiskars Group hallinnoi kiinteistöjä ja maa-alueita Fiskarsin ruukissa. Kyläseura puolestaan edistää kylän asukkaiden yhteistyötä, kylän elinkelpoisuutta sekä toimii asukkaiden yleisten ja yhteisten etujen valvojana.

Suomen Rautatiemuseo tukee hanketta erikoisosaamisellaan koskien höyryvetureita ja restaurointia. Väylävirasto, NRC Group sekä Traficom neuvovat ja antavat asiantuntija-apua koskien ratasuunnittelua.

Lisätietoja hankkeesta antaa:
Museonjohtaja Emi Ingo, emi.ingo@fiskarsmuseum.fi

 

Projektia tukee

Karis-Pojo sparbanksstiftelse logo.jpg
 

Yhteistyössä

FISKARSIN MUSEO Fiskarsin museo on vuonna 1949 perustettu ammatillisesti hoidettu museo läntisellä-Uudellamaalla. Höyryveturi Pikku-Pässi kuuluu museon kokoelmiin.www.fiskarsmuseum.fi

FISKARSIN MUSEO
Fiskarsin museo on vuonna 1949 perustettu ammatillisesti hoidettu museo läntisellä-Uudellamaalla. Höyryveturi Pikku-Pässi kuuluu museon kokoelmiin.

www.fiskarsmuseum.fi

SUOMEN RAUTATIEMUSEO Suomen Rautatiemuseo on valtakunnallinen erikoismuseo ja muistiorganisaatio, joka tallentaa ja tutkii suomalaista rautatieliikenteen historiaa.Suomen Rautatiemuseo toimii Pelastetaan Pässi hankkeen pääyhteistyökumppanina.www.ra…


SUOMEN RAUTATIEMUSEO
Suomen Rautatiemuseo on valtakunnallinen erikoismuseo ja muistiorganisaatio, joka tallentaa ja tutkii suomalaista rautatieliikenteen historiaa.

Suomen Rautatiemuseo toimii Pelastetaan Pässi hankkeen pääyhteistyökumppanina.

www.rautatiemuseo.fi

KANSAN SIVISTYSRAHASTO Kansan Sivistysrahaston Kulttuurilahjan avulla olet mukana toteuttamassa suomalaisia unelmia. Sivuston kautta voit tukea hankkeita kulttuurin, tieteen, taiteen ja sivistyksen saralla.www.kulttuurilahja.fi


KANSAN SIVISTYSRAHASTO
Kansan Sivistysrahaston Kulttuurilahjan avulla olet mukana toteuttamassa suomalaisia unelmia. Sivuston kautta voit tukea hankkeita kulttuurin, tieteen, taiteen ja sivistyksen saralla.

www.kulttuurilahja.fi

Fiskars Oyj logo.jpg
 

Fiskarsin museo, Peltorivi 13 10470 Fiskars, info@fiskarsmuseum.fi

www.fiskarsmuseum.fi